Sådan er et bildæk konstrueret.

26. oktober 2019

Bildæk er en kompleks samling af materialer med meget forskellige egenskaber.

Følgende er bare nogle af nøgleelementerne:

Blandingen og konstruktionen

Slidbanegummiblandingen bestemmer, hvor godt dækket griber fat på tørre veje. I det våde vejr spreder de bedste bildæk vand ved hjælp af slidbanens riller og fast- og opretholder kontakten med vejen. Dermed forhindrer man aquaplanning – hvor dækket kører oven på vandet i stedet for at passere gennem det – og dermed sikrer man kontrollen over bilen.

Ud fra et rent statistisk synspunkt, er brede dæk mere tilbøjelige til at aquaplanne end smallere dæk. Det sker på trods af den specielle konstruktion som skal forhindre netop det. Risikoen stiger, jo mere slidt de brede dæk er. Dæktrykket påvirker også, hvor meget bilen glider. Hvis lufttrykket er for lavt, mindskes dæktrykket (kontakttryk). Så får vandet lettere at gribe tag i bilen.

Der bruges op til 30 forskellige slags gummi, fyldmateriale og andre ingredienser i dine dæks gummiblanding. Ingredienserne blandes i kæmpemæssige blandemaskiner for at opnå en sort varm gummimasse, der sendes videre til det man kalder valsning.

Valsning er meget enkelt fortalt en funktion hvor du tager den afkølede gummi og skærer den i strimler, der kommer til at udgøre selve dækkets grundlæggende struktur. På valsestadiet forberedes nogle af dækkets bestanddele og videre opbygning af dækket. Afslutningsvis belægges dækket med en anden type gummi.

Dækkets opbygning

Dækkets Opbygning indefra og udad består kort fortalt af: Tekstilelementerne, stålbælterne, vulsterne, trådene, slidbanerne og andre komponenter. Det hele placeres i en dækkonstruktionsmaskine. Resultatet er et “grønt dæk”, der begynder at se færdigt ud.

Tekstilelementerne:

Tekstilelementerne udgør dækkets skelet – de er typisk lavet af vævede fibertråde, der efterfølgende er belagt med gummi. De gør dækket fleksibelt, men ikke elastisk. Et lag, der kaldes karkassen, placeres umiddelbart oven på den inderste del og giver dækket sin styrke.

Stålbælterne:

Stålbælter er placeres rundt om dækket for at øge styrken og give dækket sin formfastheden. De laves af vævede lag af ståltråde belagt med gummi. Hvis dækket skal have ekstra styrke, holdbarhed og modstandsdygtighed over for punkteringer tilføjes der også kevlartråd.

Stålbælter er altså gummipakkede bundter af ståltråd, som giver dækkets strukturelle stivhed og holder slidbanen flad for at opretholde god kontakt med vejen.

Vulsterne:

Vulsterne er fremstillet af flettet højstyrkestål som så bliver belagt med gummi – de danner en lufttæt forsegling mellem dækket og hjulets fælg.

Man kalder teknikken at vulkanisere. At vulkanisere det ”grønne dæk” sker med varme forme i en vulkaniseringsmaskine og alle dækkets dele presses sammen, så dækket får sin endelige form – inklusive slidbanemønstret og producentens mærkninger på siden.

 

Siden eller siddevægge:

Dette er området med ekstra tyk gummi, der løber fra vulsten til slidbanen og giver dækket sin vigtige stabilitet.

Producentens mærkninger på siden kaldes også Sidevægge. På ydersiden af ​​sidevæggen finder du dækstørrelse og specifikationer om dækket.

Sidevæggen kombineres med luften i dækket for at bære bilens last. Nedre, stivere sidevægge (som findes på lavprofildæk) hjælper dækket med at bevare sin form bedre, når det drejer rundt. Dette forbedrer håndteringen, men kan også gøre bilens køretur mindre behagelig.

Skulderen:

Dækket har en lille skrå kant, hvor slidbanen møder siden. Den består også af det man kalder Perletråde. Dette er ultrastærke ståltråde med ekstrem modstand mod strækning. De holder dækket på kanten, selv ved meget høje hastigheder. Konstruktion er meget vigtig for, hvordan dækket hjælper dig med at køre rundt i f.eks. sving.

Slidbanen:

Dette er dækkets blødeste område – gummiens kontaktflade med vejen. Slidbanen giver både støtte og vejgreb, og dens design og materiale bestemmer mange af dækkets vigtigste ydelsesfunktioner.

Kanal og riller:

Slidbaneblokkene er adskilt af de dybe riller, der giver dækket mulighed for at skille sig af med vand, sne og mudder. Kanalerne er de mindre riller eller furer i selve slidbaneblokkene – de giver ekstra vejgreb, hvilket især er vigtigt på dæk til sne og is.

Ribben:

I midten af dækket er den svageste del af dækket, så nogle dæktyper har en forstærkende ribbe, der løber ned ad midten.

 

Når dækkene er færdigtproducerede foregår der herefter en meget streng kontrol i specialmaskiner til at undersøge hvert enkelt dæk grundigt for selv bittesmå fejl og skavanker, inden de sendes videre til salg.

Desuden plukkes nogle dæk ud fra produktionslinjen til røntgenstråling for at undersøge dem for potentielle indvendige svagheder eller fejl. Der tages også løbende dæk ud fra produktionen som skæres op og kontrolleres.

 

 

Hvor køber man gode bildæk?

Traditionelt blev dæk normalt købt fra en franchiseret dækmonteringskæde eller fra en lokal uafhængig forhandler, men der er nu mange forskellige måder at få det rigtige dæk til din bil på.

En mulighed er at købe dine dæk fra dit køretøjs hovedforhandler. Det er sandsynligt, at de har den rigtige størrelse og det anbefalede dækmærke til din bil, hvilket er praktisk, hvis du har brug for dem hurtigt. Forvent dog at betale en forhøjet pris, da bilforhandlere oftest ser det som en del af deres branding at kunne levere lige det dæk og dækmærke “der lige passer din bil”.

Online-sælgere, såsom Godedæk.dk, har et meget bredt udvalg, og priserne er som oftest lavere end hos dit lokale værksted. Vi kan levere dæk fra dag til dag og så skal du bare lige have en aftale med det lokale værksted om at få dækkene monteret hos det lokale værksted.

Godedæk har også dedikerede mobile dækmonteringstjenester der kan komme forbi dig og skifte dine dæk til bil på din arbejdsplads eller hjemme.

Godedæk.dk har værksteder over hele landet vi samarbejder med om at få sat dine dæk på til en fornuftig pris. Hvis du selv vil lave aftalen med et værksted så sørg for, at ethvert tilbud inkluderer omkostningerne til nye ventiler og afbalancering af dækkene, samt blot montering af dem. Vi kan levere direkte til værkstedet.

Hvilke bildæk skal jeg købe?

Dækhastighedsklassificering og -mærkning forklaret

Markeringerne på dæk hjælper dig med at vælge de rigtige udskiftninger. Vi forklarer, hvad de betyder, så du ved, hvad du skal kigge efter.

Dækets sidevæg er stemplet med koder og markeringer, der fortæller dig alt hvad du behøver at vide om det for at vurdere dets egnethed til din bil. Bogstaverne og tallene vedrører ikke kun et dæks  størrelse og dimensioner, men også dens sammensætning og hastighedskapaciteter.

Brug af dækspecifikationen 175/65 R14T som eksempel:

175 = dækbredde i mm

65 = dæk sidevægsprofil – sidevægshøjde udtrykt i procent af dens bredde

R = radial (konstruktionstype; alle dæk er nu radiale i modsætning til den ældre tværgående konstruktion)

14 = diameter på hjulkanten, i tommer

T = hastighed, som skal matche eller overstige bilens maksimale hastighed.

Dækhastighedsklassificering

Det er vigtigt at montere et dæk, der matcher eller overstiger din bils tophastighed. Køretøjets håndbog fortæller dig den mindste dækhastighed og belastningsvurderinger, du skal gå til, men som reference nedenfor er klassificeringerne og deres tilsvarende hastighed:

  • S 180 km / t eller 112 mph
  • T 190 km / t eller 118 mph
  • U 200 km / t eller 125 mph
  • H 210 km / t eller 130 mph
  • V 240 km / t eller 149 mph
  • W (ZR) 270 km / t eller 168 mph
  • Y (ZR) 300 km / t eller 186 mph
  • ZR Over 240 km / t eller 149 mph

Der er ingen grund til at købe dæk med en hastighedsklassificering, der overstiger bilens tophastighed. De koster mere uden nogen fordel.

Andre steder på dine dæk ser du producentens navn, navnet på dækmodellen og oplysninger om, hvor og hvornår dækket blev lavet.

Forståelse af dækens energimærker

Dækkenes energimærkning har været obligatorisk for alle nye dæk, der er solgt siden november 2012. Ligesom energimærkerne til husholdningsartikler og biler er dens mål at fortælle forbrugerne, hvilke produkter der er de mest økonomiske at købe.

Udover at være et praktisk sammenligningsværktøj giver etiketten producenterne et incitament til at producere bedre dæk. Dette har fungeret for husholdningsapparater, hvor forbedringsniveauet har ført til, at myndighederne vurderer vurderingsskalaerne igen.

Mærkaten påføres alle nye dæk, uanset om de er monteret på en ny bil eller når de købes som eftermarkedskifte.

Dækleverandører er forpligtet til at give oplysningerne i ethvert teknisk reklamemateriale, inklusive foldere, brochurer og på internettet. Detailhandlere skal sikre, at det er synligt for købere på salgsstedet.

Dækenergimærket viser Brændstofeffektivitets aspekter af et dæks ydeevne:

Dette er et mål for båndets rullemodstand eller den mængde energi, der går tabt, når et dæk rulles på vejen – normalt på grund af konstant deformation af et dæk, mens du kører. Et dæk med lavere rullemodstand kræver mindre energi at rulle, giver bedre brændstoføkonomi og vil have en højere energiklassificering. Mange dækproducenter tilbyder nu modeller, der er specielt designet til at minimere rullemodstanden for at øge effektiviteten.

Vådt greb

At tilføje grebkarakteren til etiketten sikrer, at dækproducenterne ikke går på kompromis med grebet for at få en god energimærkning. Ratingen er baseret på vådbremsning i en lige linje.

I virkeligheden afhænger bremseafstand også af en række yderligere faktorer, men industrianalytikere har estimeret, at brug af klasse A-dæk i forhold til klasse G kan resultere i en 30{348fbcc158d6bb091f4e427bb5d08d2654a55f95ee9113e5c6a6730a0703be81} kortere stopafstand.

Støj

Dækbrøl – støj fra et dæk mod vejoverfladen – er en kritisk faktor i en bils krydstogtforfining, og også dens miljøpåvirkning.

Udvendige støjniveauer er opdelt i tre kategorier, og figuren er støjniveauet målt i decibel (dB). De buede bjælker på dækikonet viser tyveriets støjemission sammenlignet med EU-reglerne.

En sort lydbølge = mere end 3dB mindre end den europæiske grænse (meget stille).

To sorte lydbølger = allerede overholder den fremtidige europæiske grænse (moderat stille).

Tre sorte lydbølger = over den nuværende EU-grænse (støjende tilladt).

Støjere dæk er ikke kun til gavn for dem omkring dig, men reduceret kabine støj reducerer træthed på længere ture, hvilket gør dine rejser mere sikre.

 

Så nu ved du alt om dæk. Nu skal du bare købe nogle…

Få et dæktilbud her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *