Hvad er gode dæk?

26. oktober 2019

Gode Dæk er vigtige for din bils ydeevne og sikkerhed. Her er hvad du skal kigge efter for at få gode dæk, når du kigger efter sommerdæk eller vinterdæk.

 

Dæk er en generelt undervurderet del af en bils anatomi eller sjæl. De er et ofte et forsømt aspekt af køretøjsvedligeholdelse og dæk erstattes kun, når det er strengt nødvendigt. I betragtning af at enhver accelererende, bremse- og retningsstyrke, der påføres, passerer gennem det lille område af gummi, som er din eneste kontakt med med vejen, så er det vigtigt at sikre sig, at dine dæk er i god stand, og at du køber gode dæk klogt.

Udskiftning af dæk bør ikke bare være et overvejelse, når slidbåndets dybde nærmer sig det lovlige minimum på 1,6 mm (på tværs af tre fjerdedele af slidbanen). For hvad sker der – hvis dine dæk reelt har klumper eller buler. Det betyder at dækkets struktur svigter og ikke er egnet til sit formål ikke bare i lovens øjne, men ligeså vigtigt din sikkerhed. Tilsvarende kan det også være at  dækbåndets interne metalledninger udsættes for øget pres, og derfor er det tid til straks at få gjort noget ved dækket – læs få det udskiftet til nye gode dæk.

 

Skal man udskifte alle sommer- eller vinterdæk på samme tid?

Ideelt set skal du udskifte alle dine bildæk på samme tid, men det er sjældent praktisk, fordi for- og bagdæk slides med forskellige hastigheder. Et dæks evne til at holde grebet, især under våde forhold, vil blive dårligere med tiden. Så start med at se efter udskiftninger, når dybden når 2-3 mm. Et nyt dæk har en slidedybde på cirka 7-8 mm, skønt specielle dæk kan have meget mindre end dette.

Men hvilke nye gode dæk skal du købe? Din bils servicehåndbog vil være i stand til at fortælle dig om den rigtige størrelse, men der er en lang en række andre ting, du skal overveje.

 

Gode Sommerdæk eller vinterdæk?

I Danmark er køretøjer udstyret med sommerdæk som standard. Disse tilbyder deres højeste grebsniveauer under varme, tørre forhold, men er også designet til at fungere sikkert i det ofte våde danske vejr. For de fleste bilejere er sommerdækket standardvalget i betragtning af deres all-round ydelse.

I løbet af vinteren bør alle dog – ikke bare overveje specialiserede vinterdæk – men anskaffe sig vinterdæk. Ikke bare for egen sikkerheds skyld, men også af hensyn til ens medtrafikanter.

Vinterdæk er konstrueret af en helt anden gummiblanding, der forbliver smidig ved lavere temperaturer. Under 7 ° C vil vinterdæk normalt opføre sig som sommerdæk med hensyn til direkte greb.

Masser af gode dæk
Masser af gode dæk

 

Vinterdæk har også slidbaneblokke med små snit eller ‘sipes’. Disse sipper forbedrer trækkraft på både sne og is enormt og giver meget større kontrol under de glidende forhold.

Når temperaturen stiger over 7 ° C, er det naturligvis værd at skifte tilbage til sommerdæk, da de ikke kun klarer et bedre vejgreb, men vinterdæk slides også meget hurtigere, når de bruges ved højere temperaturer.

Vinterdæk kan identificeres og kendes typisk på symbolet ‘sneflager og/eller bjerg’.

Helårsdæk

Afstanden mellem sommerdæk og vinterdæk er helårsalternativer, der påstås at give forbedret ydelse i kolde og glatte forhold uden at påvirke ydeevnen i løbet af sommeren. Imidlertid vil deres ydelsesniveauer ikke være helt på højde under ekstreme vejrforhold på samme måde som dedikerede sommer- og vinterdæk.

Godt nok har vi ikke krav om brug af vinterdæk i de koldere måneder i Danmark (som  i f.eks. Sverige), og vi konstater da også at størstedelen af ​​helårsdæk ikke har den samme ydeevne som vinterdæk. Vi mener faktisk at helårsdæk er uegnet til brug om vinteren ved koldere temperaturer end frost eller ved meget  lidt sne. For folk der kører ”efter forholdene” – forstået som dem der ikke kører ud når det er alt for koldt – kan helårsdæk dog være en glimrende løsning. For ja, helårsdæk er de senere år blevet rigtig gode til dem, der ikke kører så meget.

Kan Brugte og delvist slidte dæk være gode dæk?

Det kan være fristende at spare penge ved at købe brugte eller delvist slidte dæk, men vi synes ikke, det er risikoen værd.

Det er lovligt for værksteder i Danmark at sælge delvist slidte eller brugte bildæk, men kun hvis de er sikre og korrekt mærket.

Ud over at være fri for defekter (f.eks. Udskæringer og buler), der ville gøre et dæk uegnet til kørsel, skal dækket:

  • have alle de originale markeringer for dækkets type og design,
  • inklusive hastighedsvurderinger og indeks for belastning etc. (dette skal være permanent, læseligt og ikke være lavet ved at skære eller mærke dækket.

Alt dette skal være intakt og der skal være mindst fire millimeter mere tilbage på dækkene, når du køber dem… – ellers kan det også blive meget dyre dæk i længden, da de ikke vil holde længe.

 

Pas på!

Nogle dækcentre sælger brugte dæk, der ikke opfylder disse standarder, hvilket betyder, at de måske har lidt intern skade og kan være farlige. Derfor kan vi ikke anbefale dig at købe delvist slidte/brugte dæk.

Kom ind og lad os vejlede dig om dine eksisterende dæk og evt. nye gode dæk alternativer. Uanset om det er til sommer eller vinter du skal bruge gode dæk.

Hunter Road Force Elite - hos godedaek.dk
Hunter Road Force Elite – hos godedaek.dk

 

Vores dækmaskiner kan hurtigt afgøre om du har gode dæk eller fælge. Ryster rattet eller føler du en ubalance i bilen kan vore avancerede dækmaskiner sikkert hjælpe dig med at løse problemet.

Vi leverer gode dæk og fælge til hele Danmark, så find dine næste gode dæk og/eller fælge, der passer din bil. Find dem lige her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *